سندرم تونل کارپال

رایج‌ترین راه برای از بین بردن مشکلاتی مانند فشرده‌سازی عصبی اندام فوقانی در بزرگسالی که همراه با علائمی مانند سوزش، درد شدید و بی‌حسی در انگشتان و دست‌ها، ضعف در دست و مچ‌ها ایجاد می‌شود. بیشترین افرادی که دچار سندرم تونل کارپال می‌شوند کاربران کامپیوتر، ورزشکاران، کارگران و حتی خانم‌های خانه‌دار هستند.

دلایلی که منجر به سندرم تونل کارپال می‌شود؟

عوامل مختلفی در ایجاد سندرم تونل کارپال نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها که در اثر فشردگی عصب مدیان در زمان عبور از بدن رخ می‌دهد. عصب مدیان در ناحیه کف دست وجود دارد که به آن تونل cts گفته می‌شود که علائم کارپال دارد و حس انگشت اشاره، شصت، انگشت بلند و بخشی از انگشتان حلقه شما را فراهم می‌کند.
به علت وجود سیگنال‌های عصبی به عضله نیز که در سمت انگشت شست وجود دارد، تأمین می‌کند. به دلیل وجود سندرم تونل کارپال در بزرگسالان شاغل به دلیل بیش از اندازه کار کردن از دست‌ها است که باعث تورم و فشرده‌سازی مچ دست می‌شود.

عوامل مشترک سندرم تونل کارپ

عوامل مشترک سندرم تونل کارپ می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

1. سوزن سوزن شدن دست
  2. بی‌حسی
  3. استفاده بیش از حد از صفحه کلید یا موس است که باعث فشرده‌سازی سندرم تونل کارپ در مچ دست می‌شود.
  4. درد؛ به ویژه در شب
  5. قرار گرفتن در طولانی مدت در معرض ارتعاشات با کمک گرفتن از ابزارهای دستی یا ابزارهای قدرت
  6. درد شدید به صورت تیر کشیدن در مچ
  7. ضعف دست
  8. انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه علائمی ندارد و کاملاً معمولی است.
  9. هرگونه حرکتی که به صورت مداوم و پشت سر هم انجام شود نظیر تایپ کردن می‌توان باعث آسیب‌های شدید به اندام کف دست گردد.
  10. درد شدید که از مچ تا بازو و شانه‌ها ادامه‌دار است.
  11. افراد در معرض اختلال به سندرم تونل کارپ یا cts
  12. بیماران دیابتی
  13. اختلال عملکرد تیروئید
  14. افزایش فشار خون
  15. وجود مایعات از بارداری و یائسگی
  16. مشکلات خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید
  17. شکستگی یا ضربه به مچ دست
  18. عوامل ژنتیکی

عوامل مشترک سندرم تونل کارپ

بیشترین افرادی که در معرض خطر این دست از مشکلات هستند شامل:

• خانم‌های بین سنین ۴۰ تا ۶۰
  • افراد با انواع ورم‌های مفاصل
  • افرادی که اضافه وزن شدید دارند
  • زنان باردار

روش‌های شناسایی سندرم تونل کارپ

با مراجعه به پزشک و معاینه دست بیمار طبق روش‌های زیر می‌باشد:

(تست تینل): بر روی عصب میانی در قسمت داخلی مچ دست بیمار ضربه وارد می‌کند.

(تست فالن):  پزشک در این آزمایش از بیمار می‌خواهد که به مچ دست‌ها را به سمت ساعد به مدت یک دقیقه خم کند.

بعد از انجام روش‌های فوق تشخیص داده  می‌شود که بیمار دچار عارضه‌ی سندرم تونل کارپ است یا خیر و بعد از آن درمان آغاز می‌شود.

درمان سندرم تونل کارپال

روش‌های درمانی زیادی برای این نوع اختلال وجود دارد که می‌توان به استراحت، طب سوزنی، آتل کردن مچ دست، ماساژ درمانی، دارو درمانی، فیزیوتراپی، کایروپراک، استخوان‌ درمانی، استفاده از امواج شوک دهنده، لیزر درمانی و آخرین مرحله جراحی اشاره کرد. استفاده درست از اصول ماساژ درمانی در بهترین سالن ماساژ اصفهان منجر به درمان این اختلال می‌شود.
از شایع‌ترین روش‌های درمانی در مورد این نوع بیماری می‌توان به جراحی اشاره کرد.

آتل‌بندی مچ

۱. استراحت

نخستین روش درمانی برای بهبود و تسکین درد ناشی از سندرم تونل کارپ استراحت کردن است که شما می‌توانید با کمک پزشک خود بین فعالیت روزانه‌ی خود و استراحت هماهنگی ایجاد کنید به این صورت که با یک برنامه‌ریزی مناسب و صحیح  هم به کار و استراحت خود بپردازید بدون اینکه فشار یا ضربه‌ای به مچ دستتان وارد شود.

۲. آتل‌بندی مچ

با وجود آتل‌های مخصوص برای دست و مچ بیماران طراح شده است که می‌تواند درد عضلات و مفاصل را تا حدودی کاهش دهد.

آتل‌های به دو دسته عمده تقسیم‌بندی می‌شوند مانند:

• آتل‌های مخصوص استراحت
  • آتل‌های مخصوص زمان کار
آتل‌های مخصوص استراحت

این نوع آتل‌ها در صورتی که مچ دستتان در شکل صحیحی قرار گرفته باشد، به ویژه که درد مچ در طول شب بسیار دردناک است.

آتل‌های مخصوص زمان کار

برای اینکه مچ دستتان در طول روند برخی از فعالیت‌های خاص، به صورت صحیحی قرار گرفته باشد لازم است که از این نمونه آتل‌ها برای فعالیت خود استفاده کنید که این امکان وجود دارد که شما بتوانید مچتان را به آرامی به عقب بکشید.

۳. دارو درمانی

مصرف داروهای مسکن که باعث کاهش درد و تورم مچ دست می‌شوند. همچنین تزریق استروئید است که بعد از چند هفته یا چند ماه اثر خودش را از دست می‌دهد. درصد کمی از این استروئید داخل سندرم تونل کارپال تزریق می‌شود و باعث کاهش ورم مفاصل می‌شود.

ماساژ درمانی در سندرم تونل کارپل

۴. نقش ماساژ در بهبود سندرم تونل کارپ

اغلب افرادی که دچار اختلال سندرم تونل کارپ بودند با کمک ماساژ درمانی توانسته‌اند که درمان خود را با موفقیت پشت سر بگذرانند. با کمک گرفتن از ماساژ درمانی سطح آسیب‌دیده مچ دست و عضلات ساعد که در اثر کار بیش از حد رخ داده است منجر به بهبود علائم و کاهش ورم همچنین بازگرداندن عضلات بازو و انعطاف‌پذیری کامل مچ دست با حرکت آزادانه و کاهش فشار بر روی نواحی ملتهب است.
با استفاده از ماساژ می‌توان بر روی تاندون‌ها در مچ دست و بازوها کشش ایجاد کرد. طبق بررسی‌ها و تحقیقاتی که از سوی یک متخصص ماساژ درمانی با تجربه در این راستا صورت گرفته شده است دریافته‌اند که فشارهای عصبی بر روی تاندون‌ها باعث کاهش درد و التهاب بر روی سندرم تونل کارپ شده است. برای ماساژ سندرم کارپ نیاز است که حتماً از روغن‌های مخصوص ماساژ مانند نارگیل و زیتون برای مچ دست خود استفاده کنید و به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ را انجام دهید.

۵ تمرین مؤثر و مفید برای کاهش درد سندرم تونل کارپال

با استفاده روش‌های کششی در طول روز شما می‌توانید تا حدود بسیار زیادی درد ناشی از عضلات و مفاصل خود را کاهش دهید.

1. کشش عضلات منبسط شونده‌ی ساعد
  2. کشش عضلات منقبض کننده ساعد
  3. تمرین‌های کششی تاندون‌ها
  4. تمامی این حرکات بدون درد است.
  5. به مدت ۳ ثانیه مشتتان را سفت نگه‌دارید.