ماساژ پس از زایمان

ماساژ پس از زایمان به صورت کامل روی بدن انجام می‌شود و در طی ۱۲ هفته اول پس از تولد نوزاد قابل انجام است. درک و آگاهی نسبت به اینکه ماساژ پس از تولد چه فوایدی دارد و باید از آن چه انتظاراتی داشته باشید، بسیار مناسب خواهد بود.

مزایای ماساژ پس از زایمان

دریافت این روش در بهترین مرکز ماساژ اصفهان می‌تواند به خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند کمک کند تا سریع‌تر بهبود یابند. از نظر بسیاری از ویژگی‌ها، این نوع ماساژ شبیه به مدل‌های معمولی آن است. زنانی که پس از تولد کودک آن را دریافت می‌کنند، به احتمال زیاد متوجه مزایای بیشمار آن برای بدن و خلق و خوی خود می‌شوند.

برای کسانی که زایمان آن‌ها به صورت سزارین بوده است، توصیه می‌شود که قبل از دریافت این ماساژ، با پزشک خود مشورت کنند تا اطمینان حاصل کنند که مشکلی برای ایشان ایجاد نمی‌شود. همچنین برخی از این روش‌های درمانی برای افرادی که در طی ۶ هفته اخیر جراحی داشته‌اند، کارساز نخواهد بود.

اگر در دوران بارداری لخته خون مشاهده کرده باشید، احتمالا پزشک توصیه می‌کند که از انجام ماساژ خودداری کنید. به همین دلیل، توجه به نظر متخصص اهمیت زیادی دارد.

مزایای عمومی ماساژ

۱- مسکن درد

۲- کاهش استرس

۳- دریافت آرامش

کاربرد ماساژ درمانی بسیار زیاد است، این موارد اهمیت و مزیت‌های ماساژ را پس از زایمان عنوان می‌کند، با این حال برخی از مزایای آن برای سلامتی مادر بعد از گذشت سه ماه از زایمان و با توجه به تشخیص پزشک ارائه می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش تورم: بسیاری از مادران پس از به دنیا آوردن فرزندان خود، همچنان تورم را در اعضای بدن خود مشاهده می‌کنند. ماساژ می‌تواند به توزیع مجدد آب در بدن و گردش مایعات اضافی کمک کند.

نوزاد

۲- افزایش شیر مادر: برای مادرانی که به دنبال افزایش شیر خود هستند، می‌توانند با دریافت ماساژ به افزایش گردش خون و هورمون‌های لازم برای تحقق این امر کمک کنند. تجربه نشان داده است که یک متخصص ماساژ درمانگر مجرب می‌تواند استرس شما در رابطه با اینکه نمی‌توانید به خوبی از فرزند خود مراقبت کنید و یا تغذیه او را تامین کنید، کاهش دهد. در نتیجه با احتمال بیشتری می‌توانید به رشد کودک خود کمک کنید.

از آنجایی که ماساژ باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود، استرس و اضطراب شدید کاهش می‌یابد و در نتیجه مشکلی برای شیر مادر در اثر این استرس‌ها به وجود نمی‌آید.

۳- تنظیم هورمون: هورمون‌های بدن پس از زایمان به شکل مداوم در حال نوسان است. بسیاری از ماساژها به شکلی انجام می‌شوند که به تعادل روحیه فرد و تعادل هورمونی او کمک می‌کنند.

۴- کاهش اضطراب و افسردگی: بسیاری از مادران پس از تولد فرزند خود، افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند. ماساژ می‌تواند به کاهش استرس، احساسات اضطراب آور و افسردگی کمک کند. افسردگی علائم مختلفی دارد. با این حال از شایع‌ترین مشکلات آن اضطراب، حملات هراس، ترس از تنها بودن با کودک، مادر بدی بودن و عدم علاقه به کودک است. به همین دلیل اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده‌اید، خجالت نکشید. تحقیقات نشان داده است که ماساژ درمانی می‌تواند روش امیدوار کننده‌ای برای درمان آن باشد. یک مطالعه از زنانی که ۱۲ هفته در طول بارداری ماساژ منظم دریافت کرده‌اند نشان داده است که نه تنها افسردگی پس از زایمان کاهش می‌یابد، بلکه تاثیرات قابل توجهی در دوره پس از زایمان نیز قابل مشاهده است.

همچنین نوزادان با بهبود وضعیت مادر، وزن سالم‌تری دارند و شاخص استرس در بدن آن‌ها نسبت به دیگر نوزادان کمتر است.

۵- بهبودی در خواب: بسیاری از والدین پس از به دنیا آمدن نوزاد خود، به ماساژ احتیاج دارند. ماساژ می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آرامش بیشتری دریافت کنند و بدن خود را برای خواب عمیق‌تر و با کیفیت آماده کنند.

ماساژ رحم

پس از تولد، پرستار و یا مامای شما، اقدام به انجام ماساژ اساسی می‌کند. این یک روش ماساژ رحم است که توسط برخی از متخصصان پزشکی برای کمک به انقباض رحم به اندازه معمول آن استفاده می‌شود.
تصور می‌شود که دریافت آن تا حداکثر ۲ یا ۳ هفته پس از زایمان مفید خواهد بود. با این حال لازم است که درمانگر ماهر و مجرب باشد، به این دلیل که وارد کردن فشار بیش از حد ممکن است مضر باشد. همچنین ماساژ رحم به مدت ۶ هفته پس از زایمان سزارین توصیه نمی‌شود.

ماساژ پس از زایمان

نحوه آماده سازی محیط برای ماساژ بعد از تولد

به منظور آماده شدن، ابتدا لازم است که محیط خود را آرام کنید. اگر می‌خواهید آن را در خانه خود دریافت کنید، می‌توانید به جای لامپ، از چندین شمع استفاده کنید تا نور متعادلی در فضا وجود داشته باشد.

بهتر است که در طول ماساژ کودک خود را بخوابانید و از شخص دیگری که به او اعتماد دارید بخواهید تا مراقب فرزندتان باشد. بسیاری از روش‌های مختلف ماساژ برای مادر پس از زایمان مناسب است. ممکن است بنا به تشخیص درمانگر روش او شامل طب سوزنی، رفلکسولوژی و موارد دیگر باشد. همچنین ماساژ سوئدی و جنوب شرقی آسیا از دیگر روش‌هایی است که برای آرامش و بهبودی بدن پس از تولد نوزاد، بسیار مناسب است. برخی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند که پس از زایمان، ماساژهای سبک‌تری دریافت کنند. در حالی که برخی دیگر تکنیک‌های عمیق‌تر را ترجیح می‌دهند.

قبل از انتخاب هر سبک ماساژ در بهترین سالن ماساژ در اصفهان بسیار مهم است که درباره تجربه درمانگر سوال کنید. نیاز است که به ایشان اطمینان داشته و مایل به همکاری با آن‌ها باشید تا در حین دریافت ماساژ احساس راحتی بیشتری کنید.

زمان مناسب برای دریافت ماساژ

می‌توانید به محض احساس آمادگی، ماساژ پس از زایمان را شروع کنید. برخی از بیمارستان‌ها حتی روزهای پس از تولد نوزاد، خدمات ماساژ را با احتیاط و با دانش بر وضعیت مادر ارائه می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا اضطراب مادران نیز کاهش یابد. با این حال اگر زایمان پیچیده‌ای داشتید، بهتر است قبل از اولین ماساژ با پزشک خود مشورت کنید. به این دلیل که ممکن است برخی از تکنیک‌های آن برای وضعیت شما مناسب نباشد. هیچ جدول زمانی دقیقی برای ماساژ پس از زایمان وجود ندارد. بسیاری از مادران هر هفته یا دو هفته پس از تولد کودک، مایل به دریافت آن هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *