ماساژ معده

ماساژ شکم که به آن ماساژ معده نیز می‌گویند، یک روش درمانی ملایم و غیر تهاجمی است که برای برخی از افراد اثرات آرامش بخش قابل توجهی به دنبال دارد. این دارو به منظور درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات مرتبط به معده مثل هضم، یبوست و نفخ به کار گرفته می‌شود.
بهتر است که برای دریافت ماساژ معده به یک متخصص در سالن ماساژ اصفهان مراجعه کنید. ممکن است تنها پس از ۵ یا ۱۰ دقیقه انجام آن، متوجه تاثیرات این روش شوید.
با این حال زنان باردار و کسانی که از بیماری خاصی رنج می‌برند، بهتر است که قبل از ماساژ معده با پزشک خود مشورت کنند.

فواید ماساژ معده چیست؟

ماساژ درمانی می‌تواند به سلامت جسمی، روحی و اجتماعی افراد کمک کرده و تاثیر مثبتی روی آن داشته باشد. طبق اعلام انجمن ماساژ درمانی آمریکا، تصور می‌شود که سلامت کلی را نیز بهبود می‌دهد.

ماساژ معده این مزایا را به همراه خواهد داشت.

1. تسکین یبوست
  2. بهبود در عملکرد دستگاه گوارش
  3. کاهش علائم نفخ
  4. کاهش درد قاعدگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. تسکین یبوست

استفاده درست از اصول ماساژ درمانی تاثیرات مثبتی دارد، ماساژ معده می‌تواند به آرامش عضلات معده شما کمک کند. این کار به نوبه خود باعث بهبود هضم و رفع یبوست می‌شود. مطالعاتی که اثرات ماساژ شکم را بر یبوست بررسی کرده است، نشان داده که علائم یبوست کاهش می‌یابد، حرکات روده بهبود پیدا می‌کند و مراحل هضم بهتر انجام می‌گیرد.
همچنین نتایج حاکی از آن است که ماساژ شکم بر کیفیت زندگی افراد تاثیر مثبتی دارد. برای گسترش این یافته‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در خصوصیاتی که می‌تواند بر یبوست تاثیر بگذارد، نیاز به مطالعات عمیق‌تری است.
استفاده از روغن‌های مخصوص نیز می‌تواند مزایای درمان ماساژ را افزایش دهد.

۲. بهبود در عملکرد دستگاه گوارش

تاثیرات ماساژ معده بر روی افرادی که دچار مشکلات گوارشی بوده‌اند، انجام شده است. افرادی که ماساژ ۱۵ دقیقه‌ای شکم را روزانه و به مدت دو بار دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که هیچ درمانی نداشتند، علائم بهتری مشاهده کرده‌اند.

علاوه بر آن ماساژ باعث کاهش تجمع مایع معده شده و ناراحتی‌های ناشی از یبوست به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

۳. کاهش علائم نفخ

مطالعه نشان داده است که ماساژ شکم در معالجه برخی از علائم ناشی از مایعات اضافی در بدن بسیار موثر عمل می‌کند. در این مطالعه افرادی که ماساژ معده را به مدت ۱۵ دقیقه، دو بار در روز و به مدت سه روز دریافت کرده‌اند، سطح پایین‌تری از نفخ شکم را مشاهده کرده‌اند. همچنین علائم افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی نیز در آن‌ها بهبود یافته است.
با این حال ماساژ شکم تاثیری در سایر علائم مثل درد، حالت تهوع و خستگی نداشت.

۴. کاهش درد قاعدگی

ماساژ معده در تسکین درد قاعدگی و اسپاسم‌های ماهیچه‌ها بسیار موثر است. در یک مطالعه زنانی که روزانه شش دقیقه ماساژ را به مدت شش روز قبل از قاعدگی دریافت کرده بودند، نسبت به زنانی که هیچ درمانی نداشتند، میزان درد و گرفتگی کمتری را تجربه کردند.

با این حال برای اطمینان از این مسئله که ماساژ شکمی برای درد قاعدگی موثر است، نیاز به تحقیقات بیشتری خواهد بود.

استفاده از روغن‌های مخصوص برای ماساژ شکمی می‌تواند مزایای بیشتری را نسبت به ماساژ معمولی فراهم کند. همچنین ممکن است به کاهش درد قاعدگی و خونریزی کمک کند.

تاثیر ماساژ درمانی برای کاهش افسردگی بسیار زیاد است، علاوه بر آن ماساژ آروماتراپی به همراه اسانس دارچین، میخک، گل رز و اسطوخودوس نیز به همراه روغن بادام می‌تواند در تسکین دردهای آن تاثیر داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای تاثیر درمان آروماتراپی ماساژ شکمی نیاز است.

مهم‌ترین مزایای ماساژ معده چیست؟

علاوه بر موارد فوق، ماساژ شکمی ویژگی‌های زیر را نیز ارائه می‌دهد:

۱- کمک به کاهش وزن

۲- افزایش آرامش

۳- تقویت و بهبود عضلات شکم

۴- رهاسازی تنش‌های جسمی و عضلانی

۵- کاهش اسپاسم عضلانی

۶- افزایش جریان خون در ناحیه شکم

به طور کلی تحقیقات خاصی در رابطه با اینکه ماساژ شکمی می‌تواند تاثیر قطعی داشته باشد، وجود ندارد و برای اثبات آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

آیا ماساژ معده روشی امن است؟

به طور کلی ماساژ شکم برای اکثر افراد بی خطر است، به شرط آنکه به صورت ملایم و توسط یک فرد ماهر و متخصص انجام شود.

با این حال اگر موارد زیر شامل حال شما نیز می‌شود، بهتر است احتیاط کنید:

۱- اخیرا جراحی در ناحیه شکم خود انجام داده‌اید.

۲- در صورتی که باردار هستید و یا هرگونه نگرانی درباره سلامتی خود دارید، بهتر است قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

۳- بهتر است چند ساعت قبل و بعد از ماساژ معده، از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمایید.

همچنین پس از ماساژ به میزان کافی آب بنوشید.

ماساژ معده

نحوه ماساژ شکم چگونه است؟

برای انجام این روش در مرکز ماساژ اصفهان معمولا مراحل زیر صورت می‌گیرد:

۱- روی کمر دراز بکشید.

۲- دست‌ها را پایین شکم و نزدیک به آن بچسبانید و همانطور که روی نفس‌های خود متمرکز هستید، آن‌ها را همانجا نگه دارید.

۳- دستان خود را حدود ۳۰ ثانیه به هم بمالید تا گرم شوند.

۴- از روغن‌های مخصوص برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

۵- از کف دستان خود استفاده کنید و چندین بار تمام معده را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.

۶- خط وسط شکم خود را ماساژ دهید و از زیر جناق سینه به سمت پایین ادامه دهید.

۷- این کار را در سمت راست و چپ شکم اجرا نمایید.

۸- حرکات ماساژ را با فشار ملایم ادامه داده و در اطراف ناف و جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید.

۹- می‌توانید مدت زمان بیشتری را در نواحی که به تمرکز بیشتری نیاز دارند، صرف کنید.

۱۰- این حرکات را در طی ۲۰ دقیقه انجام دهید.

اگر خودتان به تنهایی قادر به انجام این کار نیستید، بهتر است از یک ماساژور حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. با این حال درباره مواردی که لازم است بدانند، با آن‌ها صحبت کنید.

در نهایت بهتر است به یاد داشته باشید که ماساژ معده یک گزینه درمانی کم خطر است که می‌توانید برای بهبود برخی از وضعیت‌های خود از آن استفاده کنید. این بستگی به خودتان دارد که مایل هستید این کار را در خانه انجام دهید و یا از یک درمانگر مجرب کمک بگیرید.

با این حال بهتر است قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید و توصیه‌های او را جدی بگیرید. در صورت موافقت او می‌توانید با توجه به تشخیص درمانگر برای گذراندن جلسات ماساژ درمانی اقدامات لازم را انجام دهید. اجرای صحیح و اصولی آن به احتمال زیاد می‌تواند به تسکین بسیاری از علائم دردناک شما کمک کند.