ماساژ قبل از تولد

هر فردی که برای یک بار هم که شده ماساژ حرفه‌ای دریافت کرده باشد، می‌داند که پس از آن بدن و ذهن احساس بهتری خواهد داشت. این مسئله برای ماساژ قبل از تولد نیز صدق می‌کند. از آنجایی که در این حالت بدن با اضافه وزن و تغییر شکل مواجه است، ماساژ درمانی می‌تواند به شرایط جسمی و ذهنی فرد کمک کند.

آیا ماساژ در دوران بارداری ایمن است؟

ماساژ ناتال یا همان ماساژ قبل از تولد پس از سه ماهه اول ایمن به نظر می‌رسند. با این حال بسیار مهم است که با توجه به توصیه پزشک و تحت نظر او این کار انجام گیرد. با این حال به طور معمول توصیه می‌شود که از ماساژ ناتال در سه ماه اول بارداری خودداری شود، زیرا ممکن است که باعث عارضه‌هایی مثل سرگیجه و یا حالت تهوع بیشتر شود.

برخی از ماساژورهای حرفه‌ای در مرکز ماساژ اصفهان به دلیل موارد احتیاطی که لازم است در این شرایط انجام شود، از فشارهای خاص به خصوص در بین مچ پا و پاشنه آن اجتناب می‌کنند. با این حال شواهدی مبنی بر اینکه ماساژ قبل از تولد ممکن است خطر آفرین باشد، وجود ندارد. مورد دیگری که در انجام آن احتیاط می‌شود، انجام حرکات ماساژ روی شکم است، به این دلیل که فشار هر چند ملایم بر روی این ناحیه می‌تواند باعث ناراحتی مادر شود.

اگر در نیمه دوم بارداری خود (پس از ماه چهارم) هستید، بهتر است که در طول ماساژ دراز نکشید. گاهی وزن کودک و رحم شما باعث می‌شود که رنگ‌های خونی فشرده شده و گردش خون به جفت را کاهش می‌دهند. این منجر به ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد.

نکته دیگری که بهتر است در نظر داشته باشید، این است که برای دریافت ماساژ ناتال حتما به یک درمانگر متخصص و حرفه‌ای در بهترین سالن ماساژ در اصفهان مراجعه کنید و از وجود مجوزها و گواهینامه‌های او اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر آن اگر مبتلا به مشکلات و بیماری‌های خاصی مثل دیابت، حالت تهوع صبحگاهی، فشار خون، تب، ویروس مسری، درد شکم یا خون ریزی هستید، بهتر است که قبل از دریافت ماساژ با پزشک خود مشورت کنید. به این دلیل که در صورت وجود این مشکلات ممکن است انجام ماساژ دوران بارداری برای شما خطرناک باشد.

ماساژ قبل از تولد

مزایای ماساژ ناتال

تحقیقات نشان می‌دهد که این تکنیک میتواند هورمون‌های استرس زا را در بدن کاهش دهد و به آزادسازی عضلات شما کمک کند. همچنین به افزایش گردش خون کمک می‌کند، مسئله‌ای که در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. همچنین سیستم لنفاوی شما به بهترین شکل کار کرده و باعث دفع سموم در بدن می‌شود.

به کمک ماساژ دوران بارداری بدن و ذهن شما با یکدیگر مرتبط شده و حس بهتری خواهید داشت.

در دوران بارداری، ماساژ منظم قبل از زایمان نه تنها به افزایش آرامش شما کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش بی خوابی، بهبود درد مفاصل، گردن و کمر، گرفتگی ساق پا و سیاتیک خواهد شد.

علاوه بر آن اگر تورم بیش از حدی را در دست و پاهای خود احساس می‌کنید، می‌توانید به کمک مزایای ماساژ ناتال آن را کاهش دهید. درد سندرم تونل کارپال، سردرد و گرفتگی سینوس‌ها نیز از مشکلات شایع در بارداری هستند که به کمک ماساژ قابل کاهش خواهند بود. علاوه بر آن به کمک آن می‌توان علائم مربوط به افسردگی را بدون استفاده از دارو کاهش داد.

تفاوت ماساژ قبل از تولد با ماساژ معمولی

در یک ماساژ معمولی، ممکن است لازم باشد تا نیمی از زمان را روی شکم دراز بکشید و نیمی دیگر از آن را روی کمر باشید. این در حالی است که این موقعیت‌ها در ماساژ قبل از تولد امکان ندارد، به این دلیل که ممکن است باعث ناراحتی کودک شود.

به همین دلیل با تغییر وضعیت بدن در دوران حاملگی، یک متخصص ماساژ درمانی مجرب با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و یا انواع پشتی و کوسن این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به راحتی به پهلو دراز بکشید و در عین حال فضای امنی را برای اطمینان خاطرتان ایجاد می‌کند.

در طول ماساژ قبل از تولد، نمی‌توانید انتظار تکنیک‌های بافت عمیق به خصوص روی نواحی پا را داشته باشید. به طور کلی نیاز است که از فشارهای ملایم و بی خطر استفاده شود.

زنان باردار در معرض لخته شدن خون هستند، به همین دلیل ماساژ بافت عمیق در این شرایط مجاز نیست و به نوبه خود می‌تواند خطرناک باشد. بسیار مهم است که فشار روی سایر قسمت‌های بدن به یک اندازه و ملایم باشد. از این رو مادر موظف است که با درمانگر خود صحبت کند و در صورتی که فشار کمی بیش از حد شد، به او بگوید.

نحوه ماساژ قبل از تولد

معمولا از این تکنیک‌ها برای ماساژ ناتال استفاده می‌شود:

ورزش کف پا: با استفاده از لوسیون یا روغن‌های مخصوص، فشار ملایمی به قسمت بالای پا وارد می‌شود. کار از انگشتان به سمت مچ آغاز شده و به صورت دوار ادامه می‌یابد. درمانگر از انگشت‌های شست خود برای ایجاد حلقه‌های کوچک روی پا استفاده می‌کند. این کار به شکل متناوب در تمام قسمت‌های کف پا ادامه می‌یابد. بسیار مهم است که از ایجاد فشار روی پاشنه و مچ پا بر حذر باشید.

ماساژ کمر: در حالت نشسته قرار بگیرید و یا به پهلو دراز بکشید. با استفاده از لوسیون و یا روغن کمر شما برای حرکت بهتر دستان درمانگر چرب می‌شود. بسیار مهم است که روی عضلات اطراف ستون فقرات متمرکز شده و حرکات را به کمک شست و یا پایه‌های دست به سمت بالا و پایین اجرا کند.

ماساژ شانه‌ها: به کمک نوک انگشتان و یا پایه‌های دست، فشار ملایمی روی اطراف گردن وارد می‌شود و تا بالای شانه و پایین جمجمه ادامه پیدا می‌کند.

ماساژ پوست سر: با حرکت از پایه جمجمه به سمت رویش خط مو، درمانگر از دو دست خود استفاده می‌کند و فشار ملایمی را بر روی پوست سر ایجاد می‌کند. در این حالت دست‌ها ب هم نزدیک و از هم دور می‌شوند.

اهمیت ماساژ قبل از تولد

امروزه بیش از هر زمان دیگری مادرهای باردار از مزایای ماساژ در دوران بارداری آگاه شده‌اند. ماساژ قبل از تولد می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

۱- کمک به بیماری‌های رایج در حاملگی مثل تورم مچ پا و گردن

۲- تقویت گردش خون در کل بدن

۳- تنظیم سطح هورمون‌ها و کمک به کاهش استرس مادر

۴- افزایش آرامش مادر و کودک

به همین دلیل است که اگر ماساژ ناتال به خوبی انجام شود، می‌تواند مزایای خوبی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *