ماساژ پوست سر

اگر تاکنون ماساژ پوست سر را تجربه کرده باشید، بدون شک می‌دانید که چقدر در زمان دریافت و یا حتی پس از آن، احساس آرامش داشته‌اید. علاوه بر کاهش استرس و تنش، انجام ماساژ در ناحیه پوست سر می‌تواند به تقویت رشد مو کمک کند.
با این حال این سوال وجود دارد که آیا این فقط یک افسانه است و یا اینکه واقعا می‌تواند مزیتی به اندازه رشد مو به همراه داشته باشد؟
اگرچه تحقیقات محدودی در این باره انجام شده است، با این حال بسته به وضعیت رشد موهای هر فرد، ممکن است تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

منظور از ماساژ پوست سر چیست؟

ماساژ پوست سر شبیه به ماساژهایی است که برای گردن، کمر و یا کل بدن انجام می‌شود. با این حال در این روش فشارهای ملایم‌تری اعمال می‌شود. معمولا برای اجرای آن از روغن‌های مخصوص ماساژ استفاده نمی‌شود، هر چند که در صورت تمایل دریافت کننده نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در ماساژ پوست سر تنها از نوک انگشتان استفاده می‌شود. همچنین دستگاه‌ها و ابزاری نیز در این باره وجود دارد که به پیشبرد آن کمک می‌کنند.

آیا ماساژ پوست سر به رشد مو کمک می‌کند؟

محققان به این نتیجه دست یافتند که احتمال دارد ماساژ منظم پوست سر به رشد موهای ضخیم‌تر کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ انجام شد که شامل ۹ مرد بود که هر روز به مدت ۲۴ هفته، ماساژ ۴ دقیقه‌ای در پوست سر خود دریافت می‌کردند. در پایان آزمایش مشخص شد که آقایان نسبت به شروع، موهای ضخیم‌تری دارند.

تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، این نتایج را تایید کرد. این مطالعه شامل ۳۴۰ شرکت کننده بود که با انجام ماساژ سر، دو بار در روز، ریزش کمتری را در موهای سر خود مشاهده کردند.

حتی ۶۹% از شرکت کنندگان گزارش داند که میزان آلوپسی در آن‌ها بهبود یافته است.

فواید ماساژ پوست سر بر روی فولیکول‌های مو قابل توجه است. هر مو روی سر انسان درون یک فولیکول مو زندگی می‌کند که درست زیر پوست سر قرار دارد.
طبق تحقیقاتی که انجام شده است، هنگامی که ماساژ سر دریافت می‌کنید، این فشارهای ملایم باعث تحریک فولیکول مو و در نتیجه ضخامت مو می‌شود. همچنین احتمال این که گردش خون در رگ‌های خونی افزایش یافته و از این طریق به افزایش رشد مو کمک کند، بسیار زیاد است.

ماساژ صورت

نحوه انجام ماساژ پوست سر

روش‌های مختلفی برای ماساژ سر و تحریک آن برای رشد مو در مرکز ماساژ اصفهان وجود دارد که عبارتند از:

شیوه سنتی

ماساژ سنتی پوست سر شامل استفاده از نوک انگشتان است:

۱- با استفاده از نوک انگشتان هر دو دست، فشار متوسطی بر روی پوست سر اعمال می‌شود و حرکات طی حلقه‌های کوچکی در جهت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد.

۲- این کار در تمام مناطق پوست سر انجام می‌شود.

۳- بهتر است که حداقل ۵ دقیقه در روز، این کار را با نوک انگشتان خود انجام دهید.

ماساژ در زمان شستن موها

هنگام شستن موها، می‌توانید با وارد کردن فشار ملایم از روش سنتی برای ماساژ سر استفاده کنید. پس از آنکه شامپو ۵ دقیقه روی موهای شما باقی ماند، می‌توانید از نوک انگشتان خود استفاده کنید و پس از آن طبق معمول، موهای خود را بشویید.

برس و ابزار ماساژ

همانند ماساژ بدن، ابزار خاصی نیز برای ماساژ پوست سر وجود دارد. اگرچه برخی از متخصصان پوست استفاده از ماساژور پوست سر را توصیه می‌کنند، با این حال برخی دیگر معتقدند که استفاده از نوک انگشتان می‌تواند به همان اندازه موثر باشد.

ابزارهای ماساژ برای پوست سر، سبک و به راحتی قابل استفاده هستند.

ماساژ سر با استفاده از روغن‌های مخصوص

استفاده از روغن زیتون برای ماساژ سر پیشنهاد می‌شود همچنین روغن نعناع و اسطوخودوس از گزینه‌های مناسب برای ماساژ پوست سر هستند. می‌توانید ۲ قطره از روغن اسطوخودوس یا نعناع را با ۱ قاشق غذاخوری جوجوبا و یا نارگیل ترکیب کنید. آن را به طور مستقیم بر روی پوست سر خود بمالید و سپس به کمک نوک انگشت‌ها شروع به ماساژ کنید تا روغن‌ها به آرامی داخل پوست سر شما جذب شوند.

می‌توانید از روغن‌هایی که برای رشد مو مناسب هستند نیز استفاده کنید. به عنوان مثال روغن کرچک، روغن آرگان و یا بادام تلخ و زیتون از دیگر مواردی هستند که مناسب این کار خواهند بود.

ماساژ سر

نکاتی برای تقویت رشد مو

علاوه بر ماساژ پوست سر، بهتر است برای بهبود رشد موهای خود، به این نکات توجه داشته باشید:

۱- از شامپو زدن و شانه کردن بیش از حد مو خودداری کنید. همچنین مواد شیمیایی مثل رنگ مو، ابزارهای گرمایشی مثل سشوار یا اتوی مو می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود. این گزینه‌ها کوتیکول مو را تضعیف کرده و باعث افزایش شکنندگی آن می‌شوند.

۲- بهتر است از پزشک خود بخواهید تا آزمایش‌های مربوطه را برای شما بنویسد تا با انجام آن‌ها و شناسایی احتمالی کمبود روی، آهن و بیوتین که در ریزش مو موثر هستند، از مکمل‌ها استفاده کنید.

۳- اگر ریزش موی ارثی دارید، می‌توانید با توجه به دستور و تشخیص پزشک از داروی ماینوکسیدیل استفاده کنید. هر چند که در ماه اول ممکن است با ریزش شدید مو مواجه شوید و همچنین لازم است که مصرف آن را تا مدت طولانی ادامه دهید. در هر صورت تشخیص آن به نظر پزشک بستگی دارد.

۴- از متخصص پوست درباره روش‌های حرفه‌ای رشد مو سوال کنید. گزینه‌هایی مثل لیزر درمانی و یا کاشت مو برای برخی از افراد توصیه می‌شود.

۵- گاهی ممکن است ریزش شدید مو ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم کاری تیروئید باشد.

در نهایت بهتر است بدانید که اگرچه تحقیقات در زمینه ماساژ سر محدود است، با این حال بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که اگرچه ماساژ درمان ریزش مو نیست، با این حال می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

بهترین کار این است که از یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. با این حال اگر ریزش موی سر شما رو به وخامت است، ممکن است ماساژ درمانی راه حل خوبی برای درمان آن نباشد. به همین دلیل لازم است که حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مورد نیاز، از بهترین روش‌ها برای متوقف کردن آن استفاده نمایید. این موارد بسیار اهمیت دارد، بنابراین بهتر است بدون تجویز پزشک و با تشخیص خودتان، کاری نکنید که در نهایت به خسارت و زیان غیر قابل جبرانی منجر شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *