درمان سیاتیک

سیاتیک اصطلاحی است که درباره درد ممتد در عصب سیاتیک به کار می‌رود که از قسمت تحتانی کمر، از طریق باسن و تا انتهای هر پا ادامه می‌یابد.
سیاتیک به طور معمول تنها در یک طرف بدن تاثیر می‌گذارد و ممکن است خفیف و یا بسیار شدید باشد. اغلب علائم دیگری همچون بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف در پا و آسیب دیدگی نیز همراه آن است.
سیاتیک می‌تواند در فعالیت‌های روزانه فردی که به آن مبتلاست تاثیر بگذارد و ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن را برای او دشوار کند. اگر مایل هستید که به جای مسکن‌های سنتی و یا مصرف دارو جایگزینی انتخاب کنید، ماساژ به شما کمک می‌کند. ماساژ ریشه اصلی سیاتیک را درمان نمی‌کند، با این حال می‌تواند باعث تسکین موقتی درد , درمان سیاتیک شود.

مزایای ماساژ برای درمان سیاتیک چیست؟

کاربرد ماساژ درمانی بسیار گسترده است، ماساژ درمانی راهی موثر برای تسکین درد است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ماساژ بافت عمیق برای تسکین درد کمر می‌تواند به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی موثر باشد.

ماساژ به دو روش می‌تواند برای درمان سیاتیک کمک کند. فواید اصلی ماساژ افزایش آرامش عضلات است. زمانی که عضلات بدن تنش داشته باشند، فشار بیشتری به اعصاب فرد از جمله عصب سیاتیک وارد می‌شود. ماساژ دادن این عضلات به کاهش فشار روی اعصاب به خصوص سیاتیک کمک می‌کند.
ماساژ بافت نرم نیز ممکن است باعث تحریک ترشح اندورفین شده و به بالا رفتن آستانه درد شما کمک کند. اندورفین‌ها باعث افزایش خوشی و تسکین درد می‌شوند و حتی ممکن است حس بهزیستی را در شما تقویت نمایند.

ماساژ کمر

بهترین نوع ماساژ برای سیاتیک چیست؟

چند سبک ماساژ درمانی وجود دارد، با این حال شواهد زیادی در دست نیست که نشان دهد کدام یک از آن‌ها نسبت به انواع دیگر برای درد سیاتیک موثرتر است.
از این رو انتخاب انواع ماساژ بر اساس ترجیح شخصی نیز قابل اجرا خواهد بود. برخی از متداول‌ترین سبک‌های ماساژ شامل این موارد است:

۱. ماساژ بافت عمیق

یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که یک جلسه ۳۰ دقیقه‌ای از ماساژ بافت عمیق، به مدت پنج روز در هفته و برای دو هفته مداوم، به درمان موثر کمردرد از جمله سیاتیک کمک می‌کند.

۲. ماساژ سوئدی

این روش به اندازه ماساژ بافت عمیق از فشار شدید استفاده نمی‌کند. در عوض از حرکات حالت سبک و روان‌تری برای تحریک عصب در بافت همبند بدن و افزایش جریان خون به کار گرفته می‌شود. همچنین این مدل به آزادسازی تنش عمومی و ترویج آرامش کمک می‌کند.

۳. ماساژ عصبی عضلانی

ماساژ عصبی عضلانی از تکنیک‌های پیشرفت ماساژ استفاده می‌کند تا فشار و اصطکاک بافت عمیق را ایجاد کرده و عضلات منقبض شده را آزاد کند. با این کار میزان تنش نیز کاهش می‌یابد.

۴. ماساژ آزادسازی میوفاسیال

این روشی است که برای تسکین دردی که از بافت‌های میوفاسیال شما حاصل می‌شود، ایجاد خواهد شد. نقاط محرک که نواحی سفت و غیرقابل تحمل در این بافت‌ها هستند، باعث ایجاد درد و سفتی می‌شوند. فشار متمرکز و کشش روی نقاط ماشه باعث کاهش درد خواهد شد.

۵. ماساژ سنگ داغ

چرا تکنیک ماساژ سنگ داغ مفید است؟ از این تکنیک برای تقویت آرامش و سهولت در کشش ماهیچه‌ها استفاده می‌شود. سنگ‌های گرم شده روی قسمت‌های خاصی از بدن قرار می‌گیرند و ممکن است در حین استفاده از تکنیک‌های ماساژ سوئدی توسط ماساژ درمانی نگهداری شوند.

۶. تاثیر ماساژ بر اعصاب و بافت‌های نرم

بسته به نوع ماساژ، یک درمانگر ممکن است که روی عضلات، مفاصل، اعصاب و یا لایه‌های بافت همبند شما کار کند. چند نمونه از تکنیک‌های ماساژ شامل بافت عمیق، درمان میوفاسیال و درمان عصبی و عضلانی باشند.

آرام شدن عضلات: هنگامی که هسته و عضلات کمر شما دچار تنش شده است، ممکن است بر روی عصب سیاتیک در قسمت تحتانی بدن فشار زیادی وارد شود. همچنین ماهیچه‌هایی که به هم گره خورده‌اند، درد زیادی را در هر ناحیه ایجاد می‌کنند. ماساژ درمانی می‌تواند به طور موقت به کشش عضلات کمک کرده و باعث بهبود در عملکرد قسمت تحتانی آن شود.

گردش مواد مغذی در رگ‌ها: ماساژ باعث می‌شود که گردش خون، اکسیژن و سایر مواد مغذی به مناطق دردناک افزایش یافته و منجر به بهبودی شود.

ماساژ کمر

آزادسازی اندورفین: ماساژ گیرنده‌های فشار خاص را در مغز شما تحریک می‌کند که بخش‌های عصبی ویژه‌ای هستند. تحریک این گیرنده‌های فشار با آزاد شدن اندورفین‌ها، به تعادل هورمون‌های طبیعی در بدن و کاهش درد کمک می‌کند.

کاهش استرس: تحریک گیرنده‌های فشار به کاهش سطح کورتیزول بدن کمک می‌کند. کاهش استرس با کاهش درد، احساس آرامش و تسکین به شما کمک می‌کند. ماساژ زمانی ایمن است که توسط یک فرد متخصص و آموزش دیده در معتبرترین مرکز تخصصی ماساژ اصفهان انجام شود. آن‌ها با اعمال حرکات صحیح می‌توانند به کاهش درد در رگ‌های خونی و یا اعصاب شما کمک کنند.

نکاتی برای انتخاب مرکز ماساژ

اگر می‌خواهید که ماساژ سیاتیک را امتحان کنید، لازم است که یک متخصص ماساژ درمانی را که در زمینه درمان علائم سیاتیک واجد شرایط می‌باشد، انتخاب کنید.

همچنین بهتر است که برای یافتن یک ماساژور مجرب یا در بهترین سالن ماساژ اصفهان به این نکات توجه کنید:

۱- از دوستان و خانواده خود سوال کنید.

۲- به صورت آنلاین انواع کلینیک‌های ماساژ را جستجو کنید.

۳- محلی را انتخاب کنید که دسترسی به آن آسان باشد.

۴- درباره هزینه هر جلسه بپرسید.

۵- درباره گواهینامه‌های ماساژور مورد نظر اطمینان حاصل کنید. اینکه فرد مجوز اجرای ماساژ را داشته باشد، بسیار مهم است. از این رو به هر شخصی برای آن اعتماد نکنید.

۶- نوع ماساژ نیز مهم است. برخی از درمانگران چندین نوع ماساژ را آموزش دیده‌اند و برخی دیگر تنها بر روی یک یا دو سبک از آن تمرکز می‌کنند.

۷- با پزشک خود درباره سیاتیک صحبت کنید و از ایشان بخواهید تا به شما بگویند که آیا ماساژ در درمان درد سیاتیک تاثیری دارد و یا خیر.

قبل از اولین جلسه، حتما درباره شرایط جسمانی خود با درمانگر صحبت کنید تا در طی جلسات با او احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که ماساژ علت اصلی درمان سیاتیک نیست، با این حال اگر به دنبال یک روش مناسب برای تسکین و کاهش دردهای ناشی از آن هستید، گزینه خوبی خواهد بود. البته به شرط آنکه توسط یک فرد حرفه‌ای و ماهر انجام شود تا به کاهش دردهای شما کمک کند.