تکنیک ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ نوعی از ماساژ درمانی است که از سنگ گرم شده برای کمک به آرامش و کاهش دردهای عضلانی در بافت نرم بدن استفاده می‌شود. در طی تکنیک ماساژ سنگ داغ سنگ‌های صاف و گرم بر روی قسمت‌های خاصی از بدن شما قرار می‌گیرد. در اصل برای اجرای تکنیک ماساژ سنگ داغ از نوعی سنگ‌های آتشفشانی که گرما را در خود حفظ می‌کنند، استفاده می‌شود. طبق استانداردهایی که برای تکنیک ماساژ سنگ داغ تعریف شده است، سنگ‌های ماساژ بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ درجه سانتی گراد گرم می‌شوند.

این سنگ‌ها در امتداد ستون فقرات، روی شکم، بر روی سینه، صورت، کف دست‌ها و روی پاها قرار می‌گیرند. ممکن است در طی ماساژ این سنگ‌ها برای چند دقیقه‌ای بر روی بدن باشند به این دلیل که از تکنیک‌های ماساژ سوئدی و حرکات دورانی، ضربه‌ای، لرزش، مکث‌های طولانی و اصطلاحا ورز دادن استفاده می‌شود. گاهی در طی ماساژ سنگ‌های سرد نیز به کار گرفته می‌شوند. دلیل استفاده از سنگ‌های سرد برای آرام کردن رگ‌های خونی درگیر و کاهش التهاب پوست می‌باشد. ماساژ سنگ داغ و فواید آن برای سلامتی بسیار زیاد است.

فواید تکنیک ماساژ سنگ داغ

معمولا اکثر ماساژها به عنوان یک راه درمانی مکمل مناسب هستند. با مزایای ماساژ سنگ داغ بیشتر آشنا شوید. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

1. رفع فشار و کاهش درد عضلانی
  2. کاهش استرس و اضطراب
  3. بهبود کیفیت خواب
  4. تسکین علائم بیماری‌های خود ایمنی
  5. احتمال کاهش سرطان
  6. تقویت سیستم ایمنی بدن

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

ماساژ سنگ داغ

۱. رفع فشار و کاهش درد عضلانی

از گرمای طولانی مدت این سنگ‌ها برای کاهش فشار عضلات و درد استفاده می‌شود. طبیعی است که این روش می‌تواند به افزایش جریان خون ناحیه آسیب دیده کمک کند. علاوه بر آن باعث کاهش اسپاسم عضلانی و افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکاتی بدن می‌شود. بسته به علائم شما به طور متناوب از سنگ‌های گرم و سرد در طول ماساژ استفاده می‌شود. روند درمان دردها با ماساژ درمانی سریع‌تر پیش می‌رود.

۲. کاهش استرس و اضطراب

انجمن ماساژ درمانی آمریکا شدیدا معتقد است که :”ماساژ درمانی می‌تواند برای کاهش استرس مفید واقع شود.” تحقیقات انجام شده گواه این باور است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد که یک ماساژ ده دقیقه‌ای به بهبود عروق قلبی و کاهش سکته مغزی منجر می‌شود. علاوه بر آن، یک مطالعه در سال ۱۹۹۷ نشان داده است که حتی ماساژ نشسته ۱۵ دقیقه‌ای در محل کار به طور معنی داری باعث کاهش استرس و افزایش انرژی می‌شود.

۳. بهبود کیفیت خواب

یک بررسی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ماساژ می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص‌های خواب در بزرگسالان و کسانی که از بی خوابی در شب رنج می‌برند، باشد. تحقیقات انجام شده نشان داد که ماساژ کمر باعث تقویت آرامش و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

همچنین مطالعاتی در سال ۲۰۰۱ نشان داده است، نوزادانی که مشکل خواب دارند به کمک ماساژ ۱۵ دقیقه‌ای توسط والدین، سریع‌تر به خواب می‌روند. پس از آن این کودکان در زمان بیداری، هوشیارتر، فعال‌تر و پرانرژی‌تر خواهند بود.

۴. تسکین علائم بیماری‌های خود ایمنی

تکنیک ماساژ سنگ داغ در مرکز تخصصی ماساژ اصفهان به شرایط دردناک کسانی که از فیبرومیالژیا رنج می‌برند، کمک می‌کند. این بیماری باعث درد گسترده و مزمن در بدن می‌شود. مطالعه در سال ۲۰۰۲ نشان داده است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا طی ماساژ ۳۰ دقیقه‌ای، خواب راحت‌تری داشته‌اند. علاوه بر آن نقاط درد این افراد کاهش یافته و آرامش ایشان تقویت شده است. علاوه بر آن برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، می‌توان از ماساژ با فشار متوسط سنگ داغ استفاده کرد. کسانی که از این ماساژ بهره مند شده‌اند، پس از یک ماه درمان، درد کمتر، قدرت و دامنه حرکتی بیشتری را تجربه کرده‌اند.

۵. احتمال کاهش سرطان

نتایج و تحقیقات انجام شده از اثر ماساژ حاکی از آن است که این راه درمانی می‌تواند به کاهش آسیب دیدگی، خستگی، استرس، اضطراب، تهوع و افسردگی کمک کند. در نتیجه نه تنها منجر به کاهش احتمال بروز سرطان در فرد می‌شود، بلکه برای کسانی که به آن مبتلا هستند نیز مفید خواهد بود.

۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

یک جلسه درمانی از ماساژ سوئدی در سالن ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. تنها کافی است برای اثبات این ادعا قبل و بعد ماساژ، آزمایش خون دهید. آنگاه متوجه کاهش آرژنین-وازوپرسین خواهید شد. به کمک ماساژ فشار خون تنظیم شده و اکسیژن احتباس شده در بدن آزاد می‌شود.

ماساژ سنگ داغ

چه کسانی می‌توانند از مزایای ماساژ بهره‌مند شوند؟

افرادی که دچار تنش و درد عضلانی، بی خوابی و استرس باشند، می‌توانند از مزایای تکنیک ماساژ سنگ داغ بهره‌مند شوند. اگر از بیماری مزمن همراه با درد شدید رنج می‌برید، می‌توانید با مشورت با پزشک خود برای ماساژ سنگ داغ اقدام کنید.

خطرات و هشدارها

به طور کلی ماساژ سنگ داغ به خصوص زمانی که توسط ماساژورهای متخصص در سالن ماساژ اصفهان انجام می‌شود، بی خطر است. با این حال شرایط کلی وجود دارد که بهتر است به آن توجه کنید و اگر مشکل خاصی دارید، پیش از دریافت ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ برای افراد با علائم زیر مناسب نخواهد بود:

۱- افراد مبتلا اختلال خونریزی و یا استفاده از رقیق کننده‌های خون

۲- سوختگی حاد بر روی پوست

۳- زخم‌های باز

۴- سابقه لخته شدن خون

۵- کسانی که طی ۶ هفته قبل عمل جراحی داشته اند

۶- شکستگی یا پوکی استخوان شدید

۷- تعداد کم پلاکت خون

۸- دیابت

علاوه بر آن کسانی که مایل به انجام ماساژ در دوران بارداری هستند، لازم است که بسیار احتیاط کنند. هر چند که این کار می‌تواند به رفع استرس و کاهش علائم ناراحت کننده در فرد کمک کند. با این حال اکثر ماساژورها، از سنگ‌های داغ برای زنان باردار استفاده نمی‌کنند. اگر باردار هستید، بهتر است تنها با تاییدیه پزشک و تحت نظر یک متخصص ماساژ از این روش درمانی برخوردار شوید.

برای جلوگیری از سوختگی پوست توسط سنگ‌های داغ، معمولا حین ماساژ از حوله استفاده می‌شود.

با این حال توجه کنید که درمانگر هرگز از سنگ‌هایی که در مایکروویو، بشقاب داغ، فر و یا آرام پز داغ شده برای شما استفاده نکند.

در نهایت با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که ماساژ سنگ داغ به همراه دارد، می‌توانید اطمینان بیابید که یک روش مفید برای کاهش استرس و اضطراب، ترویج آرامش و کاهش درد و فشار عضلات است. با این حال تصمیم نهایی بر عهده شماست. با انجام مطالعات بیشتر در می‌یابید که چرا ماساژ درمانی چنین تاثیرات قدرتمندی دارد.