کاربرد ماساژ درمانی

در طول تاریخ بشر کاربرد ماساژ درمانی بسیار زیاد بوده است و همواره مورد استفاده قرار می‌گرفته است و یکی از اولین ابزارهایی بوده است که مردم برای رفع درد خود از آن استفاده می‌کردند.

انواع مختلف ماساژ

اصطلاح “ماساژ درمانی” روش‌های متداولی را شامل می‌شود. مروری بر تاریخچه ماساژ نشان می‌دهد شایع‌ترین مدل در کشورهای غربی، ماساژ سوئدی و یا کلاسیک است. این روش اصلی‌ترین برنامه برای آموزش و حتی درمان است. سبک‌های دیگر شامل ماساژ ورزشی یا نوع بالینی برای دستیابی به اهداف خاصی مانند رها سازی اسپاسم عضلانی است. مدل‌های شرقی ماساژ شامل شیاتسو و توینا می‌باشد.

آیا ماساژ به بهبود درد کمک می‌کند؟

ماساژ درمانی در مراکز ماساژ در اصفهان برای بهبود انواع دردهای مختلف از جمله کمر درد، درد گردن و شانه، دردهای ناشی از آرتروز، زانو و سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱- کمر درد

سازمان تحقیقاتی بهداشت و درمان در سال ۲۰۱۶ با استفاده از نتایج آزمایشات به دست آمده و با مقایسه چندین روش با ماساژ برای بهبود کمر درد، به این نتیجه دست یافت که ماساژ درمانی برای کمر درد مزمن مفید است. هر چند قدرت شواهد در این باره قابل استناد نیست.

با این حال امروزه نیز بسیاری از افراد از ماساژ درمانی به عنوان روشی برای بهبود دردهای کمر استفاده می‌کنند.

ماساژ درمانی

۲- درد گردن و شانه

فواید ماساژ درمانی می‌تواند برای دردهای گردن و شانه مفید باشد، هر چند ممکن است فواید آن تنها مربوط به مدت زمان کوتاهی باشد. مطالعات نشان داده است که اگر جلسات درمان به اندازه کافی طولانی و همچنین مکرر باشند، ماساژ می‌تواند تسکین کوتاه مدتی برای دردهای گردن شود.

۳- آرتروز زانو

تحقیقات کمی که درباره ماساژ درمانی برای استئوآرتریت زانو انجام شده است، نشان داده که این روش می‌تواند در کوتاه مدت برای زانو درد مفید باشد.

آیا ماساژ می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند؟

با اقدامات احتیاطی مناسب، انجام ماساژ می‌تواند بخشی از مراقبت‌های حمایتی از بیمارانی باشد که به سرطان مبتلا هستند. درمان دردها با ماساژ درمانی تسریع پیدا می‌کند، هر چند شواهدی نیز مبتنی بر اینکه می‌تواند درد و اضطراب را کاهش دهد وجود دارد، اما برای استناد قوی نخواهند بود.

ماساژ درمانی و یا ماساژ آروماتراپی به منظور کاهش درد، اضطراب و سایر علائم در مبتلایان به سرطان، تنها باعث می‌شود که آن‌ها با قدرت بالا در تحمل درد، مقاومت بیشتری داشته باشند. این روش یکی از راه‌های اصلی درمان نخواهد بود.

دستورالعمل‌های بالینی برای مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان پستان نشان داده است که ماساژ یک رویکرد کلی برای کاهش استرس، اضطراب، خستگی، افسردگی و همچنین افزایش کیفیت زندگی آن‌ها خواهد بود.

با این حال نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود این است که هنگام کار با بیماران سرطانی، بهتر است روش‌های معمول اصلاح شده و با احتیاط بیشتری حرکات اعمال شوند. به عنوان مثال بهتر است در نقاطی که به دلیل سرطان بیماران حساس هستند، از فشار کمتری نسبت به حد معمول استفاده شود.

آیا ماساژ برای فیبرومیالژیا مفید خواهد بود؟

اگر این روش درمانی به اندازه کافی ادامه پیدا کند، ماساژ درمانی برای بهبود برخی از علائم فیبرومیالژیا مفید خواهد بود.

یک ارزیابی انجام شده در سال ۲۰۱۴ که توسط ۴۰۴ شرکت کننده انجام شد، نشان داد که اگر درمان حداقل ۵ هفته ادامه پیدا کند، باعث می‌شود که درد، اضطراب، افسردگی و علائم مانند آن در بیماران فیبرومیالژیا بهبود پیدا کند.

ماساژ درمانی

آیا ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به HIV مفید است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ درمانی می‌تواند به اختلال‌هایی همچون اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به ویروس HIV کمک کند.
این تنها یک روش درمانی مکمل است و طبیعی است که موجب درمان این بیماری نمی‌شود. تنها باعث می‌شود که فرد مبتلا به این ویروس، احساس بهتری داشته باشد و مشکلات ناشی از این بیماری در او کاهش یابد.

تاثیر ماساژ درمانی در رشد کودکان

یکی دیگر از مزایای ماساژ درمانی این است که می‌تواند به نوزادان نارس کمک کند. به این شکل که با کمک این روش، وزن کودک افزایش می‌یابد. هر چند که طی این مطالعات مکانیزمی که ماساژ درمانی می‌تواند باعث افزایش وزن کودک شود را نشان نداده است. مطالعات متعدد دیگری نیز وجود دارند که مزایای احتمالی بیشتری از این شیوه درمانی را ارائه می‌دهند، با این وجود از آنجایی که میزان شواهد اندک است، نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

خطرات ماساژ درمانی

به نظر می‌رسد که خطر ناشی از عوارض مضر در ماساژ کم است. با این حال عوارض جانبی مانند لخته خون، آسیب عصبی و یا شکستگی استخوان، از جمله مواردی است که اگر ماساژور در این زمینه حرفه‌ای و متخصص نباشد، ممکن است به وجود بیاید.
برای سالمندان و افراد مسن، بهتر است که درمانگر طی ماساژ بافت عمیق، نهایت توجه را داشته باشد. به این دلیل که آن‌ها در معرض خطر آسیب دیدگی خواهند بود. در کشورهایی که ماساژ سوئدی، ورزشی و سایر انواع آن اجرا می‌شود، لازم است که درمانگران قبل از انجام ماساژ مجوزها و گواهینامه‌های لازم را دریافت کنند. در برخی از کشورها، درمانگر موظف است تا شرایط تحصیلی خاصی را طی کند و پس از آنکه تحت بررسی هیئت نظارت مربوطه قرار گرفت، در آزمون‌های مربوطه شرکت کند و با قبول شدن در آن‌ها قادر به انجام کار خواهد بود.

نکات قبل از ماساژ

به یاد داشته باشید که برای به تعویق انداختن درمان خود و مراجعه به پزشک نباید به ماساژ درمانی متوسل شوید. به این دلیل که همانطور که به آن اشاره کردیم، این یک روش مکمل است و به درمان بیماری‌های شما منجر نمی‌شود.

قبل از مراجعه به مرکز تخصصی ماساژ اصفهان بهتر است به طور کامل درباره آن تحقیق کنید. بررسی سوابق و تجربه ماساژورها و درمانگرانی که در مرکز مورد نظر کار می‌کنند، با پرسیدن چند پرسش از افرادی که قبلا به آن مراجعه کرده‌اند، برای شما شفاف خواهد شد. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها، سالن ماساژ اصفهان مناسب را بیابید. با این حال همانطور که ذکر شد، بهتر است درباره بهداشت مرکز، استفاده از وسایل، تخصص ماساژور و مواردی مانند آن به خوبی تحقیق کنید و سپس برای آن اقدام نمایید.