پیدایش ماساژ سوئدی

در حال حاضر ماساژ سوئدی یکی از محبوب‌ترین انواع آن ماساژ در بهترین مرکز ماساژ اصفهان به شمار می‌آید. این روش شامل استفاده از حرکات دست، ساعد و آرنج در قسمت لایه‌های سطحی عضلات و به منظور بهبود سلامت روحی و جسمی است. حرکات فعال و یا غیر فعال بخشی از ماساژ خواهند بود. از مزایای این روش می‌توان به افزایش گردش خون، آرامش روحی و جسمی، کاهش استرس و کشش عضلات و در نتیجه بهبود دامنه حرکات اشاره کرد.

پیدایش ماساژ سوئدی

مروری بر تاریخچه ماساژ نشان می‌دهد ماساژ سوئدی توسط یک مربی شمشیربازی سوئدی به نام پر هنریک لینگ در دهه ۱۸۳۰ به وجود آمد. زمانی که آرنج وی زخمی شد، با استفاده از تکنیک‌های ضربه‌ای در ناحیه آسیب دیده، خود را درمان کرد. او به مرور این روش‌ها را که در حال حاضر به عنوان ماساژ سوئدی شناخته می‌شود را توسعه داد. این تکنیک توسط دو برادر به نام‌های دکتر چارلز و دکتر جورج تیلور در دهه ۱۸۵۰ از کشور سوئد به ایالات متحده منتقل شد. تکنیک‌های خاص مورد استفاده در ماساژ سوئدی شامل استفاده از ضربه‌های طولانی، حرکات ورزشی بر روی بافت نرم و حرکاتی مانند آن است که در مفصل منفعل و یا فعال نیز از آن استفاده می‌شود.

ماساژ سوئدی

مزایای روش سوئدی

برخلاف دارو درمانی که اغلب با عوارض جانبی سیستماتیک و طولانی مدت بسیاری همراه است، فواید ماساژ درمانی بی خطر است که موارد منع استفاده از آن نیز بسیار کم است. علاوه بر آن با توجه به فواید و مزایایی که ارائه می‌دهد، هم اکنون مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است.

مزایای جسمی

موارد جسمی بیشماری در رابطه با استفاده از ماساژ سوئدی وجود دارد که می‌تواند مفید واقع شود، برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

۱- آزادسازی عضلات محکم و کشش بافت‌های همبند

۲- تسکین گرفتگی و اسپاسم عضلانی و کاهش خستگی ماهیچه‌ها

۳- شل شدن مفاصل و بهبود در دامنه حرکت

۴- افزایش قدرت عضلانی

۵- آرامش سیستم عصبی

۶- تحریک گردش خون

۷- استحکام عضلات و تقویت پوست

۸- تسکین علائم اختلال نظیر آسم، آرتروز، سندرم تونل کارپال، سندرم درد مزمن، سردرد، اختلال‌های عملکردی و صدمات ناشی از ورزش

۹- تسریع در بهبود از آسیب و بیماری

۱۰- بهبود عملکرد غدد لنفاوی و پسماندهای متابولیکی

فواید ذهنی و روحی

مزایای ذهنی مرتبط با ماساژ درمانی شامل این موارد است:

۱- آرامش ذهنی

۲- بهبود کیفیت خواب

۳- کاهش افسردگی و اضطراب

۴- افزایش توانایی تمرکز

۵- بهبود کیفیت زندگی

ماساژ سوئدی چگونه انجام می‌شود؟

در ماساژ سوئدی، فرد گیرنده بر روی تخت ماساژ سالن ماساژ اصفهان قرار می‌گیرد و به کمک حوله‌های شخصی بدن خود را می‌پوشاند. این یک روش درمانی برای تمام بدن است. هر چند که تمرکز بر روی نقاط خاصی است، با این حال بخش‌هایی از بدن که برای گیرنده ناراحت کننده است، تحت درمان قرار نمی‌گیرد. از روغن و یا لوسیون‌های معطر برای تسهیل حرکات ماساژ استفاده می‌شود. هر کدام از جلسات درمانی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بسته به ترجیح مشتری ممکن است تکنیک‌های مختلف دیگری نیز در طول ماساژ پیاده شود.

ماساژ سوئدی

بهبود جریان انرژی در بدن

شایع‌ترین روش‌های ضربه متوالی در ماساژ سوئدی استفاده می‌شود. این حرکات با استفاده از کف یک دست و یا هر دو دست انجام می‌شود که همگی به سمت قلب سرازیر می‌شوند.

برای شروع ابتدا درمانگر از فشار ثابت سبک و متوسط بر روی بدن فرد استفاده می‌کند. این حرکات به منظور گرم کردن عضلات، آرامش بدن، آرام کردن اعصاب، بهبود گردش خون و عملکرد قلب و همچنین بهبود عملکرد غدد لنفاوی بدن استفاده می‌شود.

حرکات ورزشی

این روش شبیه به ورز دادن خمیر است. این کار شامل بلند کردن، چرخش و فشار توسط دستان ماساژور بر روی پوست بدن است که به کاهش تنش‌های عضلانی، بهبود جریان خون و افزایش درناژهای لنفاوی منجر می‌شود.

حرکات سایشی و اصطکاک

حرکات اصطکاکی بر روی بافت‌های عمیق انجام می‌شود. در این روش درمانگر با وارد کردن نیروی بیشتر از سمت دست‌ها به بدن گیرنده، به کمک شست، انگشتان دست، ساعد برای باز کردن تنش‌های عضلانی و گره‌های لنفاوی اقدام می‌کند. این حرکت به صورت مداوم و کشویی به همراه حرکات دورانی انجام می‌گیرد. در این بین لرزش و حرکات ارتعاشی به منظور آزادسازی فشار عضلات در نواحی مانند صورت و یا امتداد ستون فقرات طراحی شده است.

تاپوتمانت

این حرکات شامل ضربه‌های کوبه‌ای است که شبیه به یک حرکت ریتمیک است. این گزینه خاصیت تحریک کننده عضلات و تسکین دهنده دردها را به همراه دارد. تکنیک‌های تاپوتمنت برای اکثر افراد نیروبخش است. با این حال ممکن است افرادی باشند که این حرکات برای آن‌ها آزاردهنده باشد. با وجود این موارد بسیاری از کسانی که به واریس و یا درد در ناحیه مفاصل دچار هستند، به کمک این روش می‌توانند تسکینی برای دردهای خود بیابند.

ماساژ سوئدی

لوازم موردنیاز در ماساژ سوئدی

در این تکنیک به تجهیزات زیر نیاز خواهد بود:

– سطح ماساژ: برای این مورد به یک تخت مخصوص و یا یک سطح محکم برای قرار گرفتن گیرنده بر روی آن نیاز خواهد بود.

– حوله: استفاده از حوله‌های شخصی برای پوشاندن بخش‌هایی از بدن که نیاز به ماساژ ندارد.

– بالشتک: این مورد برای جلوگیری از درد کمر، با توجه به خواسته مشتری مورد نیاز خواهد بود. این بالشتک‌ها در زیر سر و یا زانوی فرد گیرنده قرار می‌گیرند.

– روغن و لوسیون: بهتر است که روغن‌های مورد استفاده در این نوع ماساژ عاری از هر گونه مواد افزودنی باشند. این مواد علاوه بر اسیدهای چرب، حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آن‌ها باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی‌شوند. مهم‌ترین دلیل استفاده از آن‌ها، این است که موجب تامین آرامش بیشتری و سایر اثرات درمانی برای گیرنده می‌شوند. بهتر است قبل از آنکه با پوست مشتری تماس پیدا کند، در دستان ماساژور گرم شود.

نکات و اقدامات احتیاطی

بهتر است ماساژ سوئدی برای بیمارانی که مبتلا به اختلالات جسمی و شرایط زیر هستند، اجرا نشود:

۱- حالت تهوع، استفراغ و اسهال

۲- تب شدید

۳- شکستگی استخوان و دررفتگی‌های شدید

۴- بیماری‌های مسری

۵- زخم‌های باز

۶- نواحی از بدن که دچار التهاب، تورم و یا کبودی هستند

– رگ‌های واریسی

– جراحی اخیر

– درد شدید

– سرمازدگی

– بیماری کلیوی

– فتق بزرگ

– خونریزی

– پارگی در تاندون‌ها و یا عضلات

– مشکلات قلبی و فشار خون بالا

۷- انواع خاصی از سرطان

با توجه به این موارد بهتر است که قبل از دریافت ماساژ در مرکز معتبر ماساژ در اصفهان موارد و مشکلاتی که از آن رنج می‌برید را با درمانگر خود در میان بگذارید. حتی می‌توانید با مشورت با پزشک خود برای مراجعه به مراکز درمانی ماساژ اقدام کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *